Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
Anne Frank, Het achterhuis. - Coggle Diagram
Anne Frank, Het achterhuis.
schrijver
-
geboortedatum: 12 juni, 1929.
Prijzen: geen, omdat het boek pas na haar dood werd uitgegeven,.
-
titel
Wat betekent de titel volgens mij? Nou: ''Het Achterhuis'' betekent een verbogen ruimte achter een bedrijfspand waar Anne en haar familie ondergedoken zaten.
Hoe past deze titel nou bij het verhaal? Ik vind het bij het verhaal passen, omdat het hele verhaal zich vooral afspeelt in het achterhuis.
-
Personages
Hoofdpersoon: Anne Frank
Karakter: slim, nieuwsgierig, eerlijk en soms eigenwijs.
gevoelens: bang, verdrietig, hoopvol en soms gelukkkig
Doel/probleem: Anne wil veilig blijven tijdens de oorlog en probeert haar gevoelens op te schrijven in haar dagboek.
-
Mijn mening over Anne: Ik vond Anne en sterk en moedige persoon. Ondanks alle problemen bleef ze positief denken en schrijven.
Plaatsen en ruimtes
Waar speelt het verhaal zich vooral af? Het verhaal speelt zich vooral voor in het Achterhuis in Amsterdam.
Waarom zijn deze plekken belangrijk? Het Achterhuis is de plek waar Anne en de andere onderduikers zich verstoppen voor de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Thema en onderwerp
-
Thema's: Oorlog, vrijheid, angst, hoop, opgroeien
Herken ik dit thema: Ja, een van het thema opgroeien bijvoorbeeld, want iedereen verandert terwijl hij ouder wordt en leert meer over zichzelf.
Structuur
-
-
Genre: Dagboek, oorlogsverhaal en waargebeurd verhaal.
Hoe eindigt het verhaal? Het dagboek stopt wanneer Anne en de andere onderduikers worden ontdekt en gearresteerd.
Kwaliteit van het boek
Wat vond ik goed of minder goed?
Ik vond het goed dat Anne eerlijk schrijft over haar gevoelens. Daardoor leer je haar goed kennen. Sommige stukken vond ik minder interessant omdat ze veel over dagelijkse dingen schrijft.
Citaat:
“Ik wil blijven voortleven, ook na mijn dood.”
-
Mijn mening
Navertelling:
Anne Frank krijgt voor haar dertiende verjaardag een dagboek. Tijdens de Tweede Wereldoorlog duikt haar familie onder in het Achterhuis. Anne schrijft over haar dagelijkse leven, haar gevoelens en de mensen om haar heen. Ze mist haar vrijheid en is vaak bang om ontdekt te worden. Toch blijft ze hopen op een betere toekomst. Uiteindelijk worden de onderduikers gevonden en opgepakt.
Vond Ik het boek interessant? Ja, omdat het een waargebeurd verhaal is. Je leert veel over de Tweede Wereldoorlog en over hoe Anne zich voelde.
Emotieve reactie: Tijdens het lezen voelde ik vooral verdriet en medelijden. Ik vond het ook indrukwekkend hoe sterk Anne bleef.
Zou ik het aanraden? Ja, omdat het een belangrijk boek is dat laat zien hoe moeilijk het leven tijdens de oorlog was. Bovendien is het interessant om de gebeurtenissen te lezen vanuit het perspectief van een jong meisje.