Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
Tæt (på) forbundet - Coggle Diagram
Tæt (på) forbundet
Lytte til hans hjerte
Og med det er vi allerede dybt inde i det at kunne lytte til Guds hjerte også. For bøn er ikke kun at tale til Gud, men det er at tale med Gud.
For det er muligt, at han ved sin Helligånd vil tale til dig hjerte til hjerte i bønnen.
Ikke som tegn på himlen eller følelser, men en fornemmelse, en bevægelse i mit hjerte, en tanke der opstår.
Nogle af de her aha-oplevelser i hjertet. Her kan Gud tale til os, når vi er tæt forbundet med ham.
Men hvor lærer vi Guds hjerte at kende henne, så vi kan lære hans hjertesprog at kende?
Jo, det gør vi jo lige her i hans ord. Her lærer vi Guds hjerte at kende, når hører, hvad Jesus siger, når vi ser, hvad han gør.
For hvordan skulle du kunne vide, hvad Gud vil sige hjerte til hjerte i bønnen, hvis du ikke allerede ved, hvad han har sagt.
Så lær hans hjerte at kende her. Og lær at lytte til hans hjerte i bønnen.
For er bøn to hjerter, der bliver forbundne - så behøver vi ikke kun tale til Gud, men vi kan tale med ham. Og vi har brug for det. For bøn er for hjertet og troen, hvad vand er for en plante. Vi har brug for det.
Mit håb og min bøn er, at du må få lov til at opdage eller genopdage, hvor fantastisk bøn er.
Intro
Alle mennesker beder!
Ej, det er nok ikke helt statistisk korrekt, men jeg har godt nok mødt meget få mennesker, som med hånden på hjertet kan sige, at de aldrig har bedt en bøn.
I begyndelsen af sommerferien havde jeg fornøjelsen af at være på Nibe festival med folkekirkens kirketelt. Et telt midt i Camp øst, hvor alle de unge bor i telt. Et telt som dag og nat var propfyldt med mennesker.
Med stor sandsynlighed, fordi man kunne lade sin telefon op gratis, mens man fik kaffe, saftevand, saltstænger, kage og alt muligt andet godt.
Jeg fik lov til at være med 12 timer som præst, og jeg havde tonsvis af samtaler. Vi havde det her lille rum med forhæng for, som man kunne sætte sig ind i på hver sin side af en plade med et hul i og snakke sammen.
Mindst halvdelen af dem, som jeg snakkede med gik sådan lidt jokende ind i, fordi de lige skulle snakke med præsten, men det blev altid både roligt og dybt. Og det første, som jeg spurgte om altid var: Har du nogensinde prøvet at bede til Gud?
Altså sådan en stille indre - please hjælp mig. Hvis der er nogen derude.
Og ud af de næste 100 mennesker, som jeg har snakket med sådan i løbet af de sidste 3 år kan det tælles på en hånd, hvor mange der har sagt nej.
For når vi så rodede lidt i det, så havde de tænkt: Hjælp mig Gud. Men alligevel en gang i mellem sendt en tanke afsted i en eller anden retning: Shit - please lad det her gå godt? Ikke til sig selv, men bare ud mod noget eller nogen.
Ord
Men skal du bruge ord, så tænk ikke over, hvor velformuleret det hele bliver, men åben dit hjerte op og del det med ham.
Det er ikke noget du skal, men det kan være godt for nogle at have noget struktur her.
Her er fire trin, som jeg finder gode at gå igennem.
Tak - takke for alt det, som jeg har at takke for. Og her giver jeg den ofte gas og nævner alt det, som jeg kan komme i tanke om.
Undskyld - her beder jeg om tilgivelse for det, som jeg godt ved ikke var lige i skabet og det, som jeg har glemt heller ikke var det.
Så fokuserer jeg ofte på andre og dem jeg som jeg gerne vil bede for. Og derefter hvad jeg har på hjertet for mig selv.
Og ingen af steder behøver vi holde igen for det er jo to hjerter, der forbinder sig med hinanden. Så del det, som du har på hjerte.
Bed for det i dig, som stiller sig imellem dig og Gud, og kan du ikke komme i tanke om noget, så bed Gud om at kunne se det. Og over tid vil han vise dig det.
Giveren
Men selvom vi bare skal dele, hvad vi har på hjerte, så må vi gerne vide, at Gud er mere interesseret i vores hjerte har det godt end at vi materielt har det godt.
Så vi må bede om alt, men mange gange er han mere interesseret i at give os, som er godt for hjerte og ikke vores bankkonto.
Derfor når jeg sad der på Nibe festival og spurgte, hvad jeg skulle bede for og der blev sagt noget med tørvejr, god festival eller gode eksamener, så sagde jeg, at jeg super gerne ville bede for det også.
Men samtidigt så spurgte jeg også: Hvis du nu skulle længes efter noget herinde, hvad skulle det så være? Noget der skal være mere af eller fjernes?
Og vi skal ikke være bange for at bede om noget forkert eller dårligt. For Gud kan godt finde ud af at sortere i det og se, hvad der er godt for os. Jesus sagde selv sådan her i Matt. 7,7-11
Men det er godt at vide, at det er ikke fordi han ikke går op i eksamener, jobs, kærester, sommerferier, penge, karrierer, skole og alt det der. Det gør han. Og han vil lytte og hjælpe, hvor det giver mening, som en god himmelsk far.
Men over alt det, så hjerte til hjerte er han allermest optaget af, hvordan han holder dit hjerte sundt og tæt forbundet med ham.
Og derfor er det ikke altid, at han giver alt muligt herude, men mange gange forandre han ting herinde, når vi beder til ham.
Mere end ord
Men først skal vi have fat i snoren: hvad er bøn egentligt?
For bøn bliver mange ord for mange af os, og det er bestemt også godt. Men det er ikke ordene, der er vigtige i den her sammenhæng
Jeg spurgte ChatGPT om at skrive en bøn, som skulle være en smuk og poetisk personlig bøn til Gud.
Det er flot det her? Er det ikke? Og det er en maskine, der har gjort det her. Men er det bøn?
Nej, det er det ikke. Ord for ord er det ikke bøn. Hvorfor?
For Gud hører ikke først og fremmest vores ord, men hans hører vores hjerte.
Og derfor selvom den her maskine kan formulere bønner med smukkere og mere elegante ord end du nogensinde kunne finde på, så er dine kluntede indre ord mere bøn end det her nogensinde kommer til at blive - fordi det er connected med dit hjerte.
Naturligt
Og man kan da godt undre sig lidt over, at det på den ene side næsten virker som om, at vi har en refleks i vores indre på den måde.
At vi som mennesker næsten ikke kan lade være med at bede.
Men på den anden side kan det nogle gange virke helt vildt svært og bøvlet at bede.
Bøn kan opleves som livgivende, fredgivende og fantastisk. Men det også virke tørt, hult og som en stak tunge opgaver, der skal løftes.
Men vi har brug for at bede. Som plante har brug for vand, sådan har vores hjerte og vores tro brug for at bede.
Og i aften skal vi se på, hvad det vil sige at bede? Og måske få smag for igen at længes efter at blive tæt forbundet med min skaber.
Bøn er
Bøn er at to hjerter bliver forbundet med hinanden.
At man deler, hvad mit hjerte er fyldt af og lytter efter, hvad Guds hjerte er fyldt af.
Bøn handler om at forbinde sit hjerte med himlens og jordens skaber. Og der ved jeg ikke med jer, men jeg synes, at det lyder fuldstændigt vanvittigt.
Så derfor lad os lige pakke alt det her væk med, om vi nu siger det rigtige eller bruger de rigtige ord.
Og så komme ind til kernen. Hvad er mit hjerte fyldt af?
For kan vi tale hjertesprog, så kan vi tale med Gud. Og ikke bare til Gud, men med Gud. For vi kan også lære at lytte til hans hjerte, men det kommer vi til.
Hvordan?
Ja, så hvordan gør man? Jeg tror de fleste af os har prøvet af bede, men nu får I bare et par punkter til, hvordan man måske kan opdage eller genopdage det fantastiske i bøn.
Begynd med at finde et sted, hvor det giver mening for dig at bede. Jeg har eksempelvis mega svært ved at bede ved mit skrivebord eller alene i sofaen, fordi jeg plejer at have tændt en skærm der. Min krop næsten forindstillet til ikke at bede.
Fokusér på dit hjerte her. Luk øjnene og invitér Gud ind - Jesus ind - Helligånden ind.
Som to hjerter, der møder hinanden. Og her behøver, der faktisk ikke siges noget. Der kan godt være stille. Man kan godt være med hinanden på den måde.