Si Gran Bretanya tenia problemes per mantenir les colònies, encara més en tenien altres imperis que ja havien perdut territoris abans o durant les guerres mundials (Alemanya, Turquia, Itàlia, Japó), o que estaven arruïnats (Espanya, Portugal), o fins i tot que havien estat ocupats (França, Bèlgica, Països Baixos, Dinamarca).
Després de la Segona Guerra Mundial, les potències colonials ja eren massa febles com per a poder conservar els seus dominis.