Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
Topic 6 Critical thinking and reasoning skills - Coggle Diagram
Topic 6 Critical thinking and reasoning skills
Definisi pemikiran kritis
Knowledge Vs Think
this is my own merapu
brain as emulator
some people can emulate well some are rough
when we think we try to force the emulator to go a certain way
Working definition
General skill person who is a critical thinker
Syafiq Halim
Mencari bukti bercanggah
Membuat penilaian antara risiko dan manfaat
Mengingati semula maklumat apabila diperlukan
Memberikan sebab2 atas pilihan yang dibuat, mempelbagaikan gaya dan kandungan secara terperinci apabila memberi penjelasan bergantung kepada siapa yang menerima maklumat tersebut
Memahami prinsip asas penyelidikan
Mempersembahkan hujah berkesinambungan dan meyakinkan tentang topic kontroversi dan kontemporari; dan
1 more item...
Keperluan pemikiran kritis
penawar kepada propaganda
menyelasaikan masalah
eg masalah buli di sekolah
propaganda politik
Majikan exploitasi pekerja
Masalah orang biadap
Macamana boleh tingkatkan "kemahiran" kritis
Bukti empirikal boleh tingkat
Kerajaan Malaysia
Pelan Pembangunan Modal Insan Inovatif
Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Pelbagai kajian lain
Ada ke cara cepat dah mudah?
Makanan eg 'Think'
Basically tiada cara cepat dan mudah
Dua sistem pemikiran
Cepat Sistem 1
Lambat Sistem 2 aka Kritis
Cara sebenar
latihan, amalan dan pembelajaran
"Kemahiran" pemikiran kritis
Tools
CAF consider all factors
APC alternative possibility choise
Focus and purpose
AGO Aims, Goals, Objectives
Deductive, Inductive
thought not fly, write
Deduktif vs Induktif
Cara untuk menaksir kemahiran pemikiran kritis
Melalui pertanyaan
a) Apakah kekuatan dan kelemahan bagi ...?
b) Apakah perbezaan antara... dan...?
c) Terangkan mengapa/ bagaimana ...?
d) Apakah yang akan terjadi sekiranya ...?
e) Apakah sifat...?
f) Mengapakah ... terjadi?
g) Apakah contoh terbaharu bagi ...?
Melalui penulisan
a) Apakah maklumat terpenting?
b) Apakah yang mungkin tertinggal?
c) Apakah pendapat saya tentang subjek ini?
d) Bagaimanakah saya boleh sampai kepada apa yang saya fikirkan?
e) Apakah andaian2 saya? Adakah ianya sahih?
f) Bagaimanakah saya boleh menggunakan fakta, pemerhatian dan sebagainya, untuk meyakinkan individu lain tentang apa yang saya fikirkan?
g) Apakah perkara yang belum saya fahami?
Kolaborasi kumpulan