Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
T3 INTERVENCIÓ EN EL DESENVOLUPAMENT SOCIAL - Coggle Diagram
T3 INTERVENCIÓ EN EL DESENVOLUPAMENT SOCIAL
EL DESENVOLUPAMENT SOCIAL I LA SOCIALITZACIÓ
El desenvolupament social inclou tots els processos que influeixen en la relació que una persona estableix amb si mateixa i amb els altres.
El procés de socialització
El procés de socialització permet que la persona es formi com a ésser únic i es converteixi en membre actiu i de ple dret del grup social a què pertany.
Agents de socialització
Escola
Família
Grups d'iguals
L'educació incidental. Les pantalles
Fites
el ritme de desenvolupament és individual, però existeixen referències que ajuden a detectar senyals d'alarma
TEORIES EXPLICATIVES
Teories de l'aprenentatge social A.Bandura
el nen adopta comportaments i formes de relacionar-se dels adults de l'entorn
Atenció
Retenció
Motivació
Reproducció
La teoría sociocultural de L.Vigotski
La llei de doble formació dels processos psicològics superiors
1-3 anys: ús interpersonal i comunicatiu. Llenguatge audible
3-5 anys: llenguatge egocèntric. Procés d'interiorrització
5-7 anys: ús intrapersonal. Llenguatge no audible
La zona del desenvolupament proper (ZDP)
Estadis
zona de desenvolupament proper (ZDP): zona de pas on la persona més capaç proporciona una ajuda ajustada i transitòria
nivell de desenvolupament potencial (NDP): activitats que es duen a terme amb l'ajuda d'una altra persona
nivell de desenvolupament real (NDR): activitats que es realitzen de manera independent
La teoría psicosocial d'E.Erikson
El desenvolupament psicosocial es produeix durant tota la vida i se centra en la relació amb l'entorn
La teoría ecològica O.Bronfenbrenner
Microsistema
Casa
Mesosistema
Població
Exosistema
Localitat
Macrosistema
País
LA SOCIABILITAT EN LA INFÀNCIA
El coneixement d'un jo mateix
Del jo existencial al jo categòric
Jo existencial: s'estableix quan existeix una clara diferenciació entre un mateix i les altres persones
Jo categòric: suposa una comprensió més objectiva en relació amb algunes de les pròpies característiques, com l'edat, el sexe o el físic
La formació de l'autoconcepte
L'autoconcepte inclou les creences sobre les capacitats, les habilitats o els valors que una persona considera que li són propis.
El desenvolupament de l'autoestima
La valoració de l'autoconcepte dona lloc a l'autoestima
El coneixement social
El coneixement social s'inicia amb l'establiment de les primeres relacions diferenciades i continua fins a la comprensió de les interacions de l'altre i la presa de perspectiva
Les relacions entre persones
Les relacions d'amistat
Les relacions d'autoritat
Els conflictes en les relacions interpersonals
CONFLICTES I TRASTORNS EN EL DESENVOLUPAMENT SOCIAL
Comportaments amb alt nivell d'activitat
Els infants amb TDAH li costarà més trobar un punt de connexió amb els altres i dificulta la socialització
Comportament agressiu
Afecta a la infància perquè si tens un nin amb agressivitat a devora tu, no el vols devora tu. Están dins ciclos de agressivitat i tenen rebuig
Adaptativa: mentres no té el recurs, emplea l'agressivitat però una vegada aconseguir el recurs, va desapareguent l'agressivitat
No adaptativa: igualment tenguis el recurs, segueixes utilitzant l'agressivitat per aconseguir el que vols
Timidesa extrema
dificultats per establir una relació amb els companys
apatia, recel i evitació dels jocs de grup
generació de rebuig en els altres
Marginació i desenvolupament social
La integració és la forma natural de convivència i participació de les persones en la societat.
La marginació social s'entén com la separació d'una persona de la societat a la qual pertany.
Marginació voluntària = desadaptació
L'exclusió social és la forma més extrema de marginació i engloba les situacions per les quals algú que pertany a una societat deixa de ser considerat membre de ple dret
INTERVENCIÓ PER AFAVORIR EL DESENVOLUPAMENT SOCIAL
La promoció de comportaments assertius
l'assertivitat és essencial per establir relacions socials sanes i resoldre positivament els conflictes
Els programes d"entrenament en habilitats social
tècniques per implementar i enfortir conductes
preparació de resposta
reforços
positius
negatius
modelatge
emmotllament
tècnica de Premack
tècniques per eiminar conductes
disciplina punitiva
disciplina positiva
Activitats per afavorir el desenvolupament social
contes, jocs i promoció de la interculturalitat
Intervenció amb infants amb dificultats de relació
proporcionar experiències d'interacció plaents
ajudar-los a millorar l'autoestima
ensenyar-los a relaxar-se
AVALUACIÓ
Pautes d'avaluació
S'utilitzen escales d'estimació o llistes de control
Després de l'observació, s'elabora un informe i es comuniquen els resultats
Tècniques sociomètriques
Les tècniques sociomètriques avaluen les relacions que estableixen els membres d'un grup entre ells segons aspectes com el rebuig i l'atracció interpersonal.
Diferents tècniques sociomètriques
Escala de classificació de Likert
Tècnica de comparació per parelles
Nominació de parelles
El sociograma
és una eina que pretén expressar de forma gràfica l'entramat de relacions d'un grup per posar de manifest les influències existents entre els membres.
MARIA ANTÒNIA REINÉS PONS