Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
Demografiska utvecklingen kap. 5 - Coggle Diagram
Demografiska utvecklingen kap. 5
Missväxt och nödår
Nödåren 1867-1869 = Nordens sista svältkatastrof
Lång och kall vinter 1867 + hösten kom tidigt --> förstörde korn och rågskörden
Följande år 1868 var också kallt och torrt --> misslyckad skörd
Svält bröt ut. Nödhjälpsarbeten sattes igång. För att få mat måste du arbeta.
Ex. järnväg och vägbyggen, <-- att bara ge mat ansågs fördärva fattiga och gjorde dem lata
Enorm dödlighet. Av Finlands två miljoner dog 170 000 inv av svält
Följder av svältkatastrofen
Jordbruket förändrades. Mer boskap istället för spannmål ( smör, mjölk, kött)
Ökad import av spannmål från Ukraina till Finland
Viktiga reformer som ökade matproduktionen i Finland
Lantbruksskolor- ny teknik, nya sätt att odla, nya arbetsredskap
Befolkningen ökar
Snabbare bef.utv. än i många andra länder
Finlands bef. 3 miljoner i början av 1900-t
Snabb utveckling trots hungersnöden 1868, och många emigranter som lämnade Finland.
Vanliga dödsorsaker: sjukdomar (tuberkolos), undernäring, dödsolyckor
Orsak: Hög nativitet + minskad barndödlighet
Den minskade barndödligheten berodde främst på: bättre hygien, näringsrikare mat (t.ex potatis), förbättrad hälso- och sjukvård, vaccin
Hälsa och hygien kopplas ihop
Både människor och miljön blev renare under 1800-t
Renlighet i hemmet och personlig hygien betonades
Bättre bostäder- mindre ohyra
Städerna började bygga avloppsnät och vattenreningsverk ( H:fors 1870)
Ståndssamhället börjar försvinna
Adeln var rika godsägare. Förlorade sina privilegier 1863, t.ex högre tjänster
Prästerna hörde också till överklassen. Hade stort inflytande i samhället- informerade myndighetsbeslut. Miste kontrollen över skolgången men behöll rätten till en prästgård.
Böndernas ställning varierade. Gemensamt för dem var att de ägde mark. Hade rösträtt i sockenstämman. Storbönder hade mer röster- avgjorde vid omröstning.
De obesuttnas antal, (t.ex pigor, drängar, torpare) ökade på landsbygden
Sociala strukturer
Finland var på 1800-t ett av Europas fattigaste länder
Stora ojämlikheter. Många levde i extrem fattigdom
Landet utvecklades från ett ståndssamhälle till ett klassamhälle, (arbetarklass-medelklass-överklass)
Patriarkalt samhälle. Ändå gav nya lagar kvinnorna mera rättigheter
T.ex kvinnor myndiga vid 25 år, samma arvsrätt som män, år 1901 fick kvinnor studera på universitet.
Emigration och urbanisering
Ökad fattigdom på landsbygden i slutet av 1800-talet.
Orsak: 1. Jordbruket mekaniseras. => Mindre behov av arbetskraft
Hög nativitet => De obesuttnas antal ökade medan arbetsplatser minskade.
Ledde till ökad inflyttning till städerna. De blev den nya arbetarklass i städerna, (tjänstefolk, fabriksarbetare).
Bidrog även till ökad emigration, speciellt i Österbotten.
Urbanisering
År 1860 var 5 % av finländarna stadsbor. År 1910 ökade till 15 %. Först 1970 var över hälften stadsbor i Finland.
Urbaniseringen skedde parallellt med den ekonomiska utvecklingen.
Snabbast växande staden var Helsingfors. (1870-50 000 inv. 1910-150 000).
Fler kvinnor flyttade till huvudstaden. Arbete i fabriker, hushåll och tyvärr inom sexhandeln, (laglig och reglerad).
Boendet var trångt men blev bättre tacka vare avlopp, bättre renhållning.
Näststörsta staden för finländare var S:t Petersburg
Industrialiseringen och järnvägen bidrog till nya städer, ex. Kemi, Pargas, Kotka, Karis
Emigrationen
50 miljoner européer emigrerade till Nordamerika 1840-1914. Största folkförflyttningen i världshistorien!
350 000 finländare emigrerade under denna period, (¼ var finlandssvenskar).
Majoriteteten var ålänningar eller från Österbotten.
De flesta åkte till USA:s mellanvästern (Minnesota, Michigan)
Uppstod skandinaviska samhällen i norra USA, (ex. Larsmont)
Push- faktorer
Finländarna emigrerade av samma orsaker som andra européer. De viktigaste orsaker var:
överbefolkning
fattigdom
arbetslöshet
brist på odlingsjord.
Pull- faktorer
Möjlighet att slippa undan rysk värnplikt för unga män.
USA lovade gratis mark åt alla som var beredda att bosätta sig och odla prärien.
Gott om arbetsplatser och högre löner i USA, (timmermän, byggarbetare, fabriksarbete, tjänstefolk).
Större frihet för individen, (ingen statskyrka eller ståndssamhälle).
Drömmen om att blir rik! (<= Amerika-brev, guldrusch i Klondike 1897)
Hur reste emigranterna?
Med båt från Hangö till Hull, England. Vidare med stora oceanångare över Atlanten.
Överfarten kunde vara svår och farlig pga sjukdomar, dålig mat och förlisningar, (ex. Titanic).
Biljetter i tredje klass var i samma prisklass som dagens flygbiljett (H:fors-New York).
Hälften av finländare åkte med biljetter som deras släktingar skickat över från Amerika.
Vilken betydelse hade emigration i Finland?
I Österbotten minskade de sociala problemen och fattigdomen. => Inget rött uppror i Österbotten 1918.
Emigranter skickade hem pengar till familjen i Finland.
Återvändande hade med sig pengar och nya affärsidéer, ex. växthus- och pälsdjursnäringen.
Nya politiska och religiösa influenser, ex. Socialism, fackföreningar, frikyrkor.