Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
T2. 2.1. Les ideologies i la política - Coggle Diagram
T2. 2.1. Les ideologies i la política
Ideologia
RAE: "conjunto de ideas que caracteriza el pesnamiento de una persona, etc."
atribueix a Antoine-Louis-Claude Destutt
entenia com ciència de les idees (base de totes les ciències)
Marx i Engels
la van situar en el terreny polític
critiquen x:
no centrar-se coneixement vertader
ser mani domini classes socials
consciència=producte social (Marx)
perfil revolucionari, convertint-se en
ideologia
Jordi Sevilla
ideología seria un conjunto de principios ideales de
convivencia
distinguibles de los del adversario
Hernández García
ideología
estructura, sistema o urdimbre de
valores
creencias
permite buscar acción
social
ordenarse hacia
conquista
legitimación del poder
política
principios
Van Dijk
idees rígides, falsedats i pròpies d'altres
Hartley
consisteix en una estructuració sistemàtica de pensaments i idees
Ideologia de dretes
no tractar de canviar el món
no convé alterar les coses (
conservadors
)
provocaria danys i empitjoraria la situació
Ideologia de esquerres
acció humana precedent (pot canviar-se)
societat: decisions humanes (
progressistes
)
programa de canvi social
Educació
element configruador de la societat
es veu afectada pels sistemes
valors
creences
ideologies
sistema educatiu amb una base ideològica i polítiques educatives
societat en contínua transformació
Relació ideologia i educació
darrer discurs educatiu/pedagògic
discurs caràcter ideològic
no concebre una educació neutral i asèptica
Impregnació ideologica dels grups socials
Corrents ideològics
Liberalisme
rebutja el monopoli educatiu per part de l'Estat
fomenta la lliberta d'ensenyament
mercat en educació
igualtat d'oportunitats en base a la meritocracia
ideologia basa en la qualitat i l'eficiència
llibertat de càtedra
escola laica i neutral
competència entre l'alumnat
pluralisme ideològic
Socialisme
formació integral
educació con un bé, accés tots
escola igualitària obligatòria i gratuïta
garantir igualtat d'oportunitats mitjançant beques
escola netra i laica
educació cívica i en valors
escola pública, assistencial i intervencionista
poc marge creació centre privats (negoci)
ideologia equitat i participació
Revisió conservadorisme
neoconservadorisme
valors tradicionals i defensa una escola uniforme
escola basada en l'esforç i la defensa d'un model de societat homogeni que recuper el més valuós de la tradició
neoliberalisme
mercat educatiu, com una forma de categorització
centres entren en competència per l'alumnat
avaluació externa
rànquings públics
jerarquització
gestió empresarial per la direcció
resultats per damunt dels proessos
proletarització docent
participació del prefesorat en la presa de decisions
socialdemocràcia
igualtat d'oportunitats
creu en responsabilitat de cada persona
sistema educatiu estable i de qualitat