Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
T2. 2.3. La democràcia com a condició de la Política de l'Educació…
T2. 2.3. La democràcia com a condició de la Política de l'Educació Social
Constitució (1978) defenix l'Estat com
social
democràtic
existència Estat de Benestar
de Dret
Democràcia
condició necessaria xa intervindre des de la Pª de eduso
segons RAE:
sistema polític que defensa la sobirania del i el dret del poble
Almon i Verba, indicadors culturals:
alt nivell de satisfacció personal amb l'estat de les coses
alta tendència a la confiança interpersonal
rebuig al canvi radical
deriva "cultura democràtica"=
cultura cívica:heavy_plus_sign:cultura política :heavy_plus_sign:cultura educativa
cívica
: com em concep com a ciutadà i de quina manera concep a al societat mateixa
política
: "qui és un mateix" respecte al "poder"
educativa
: percepció pròpia sobre la capacitat d'educar-se en l'exercici professional
diferents variables que integren les 3 dimensions:
sociabilitat
tolerància
confiança
referència categories com:
4 more items...
responsabilitat
solidaritat, etc.
Estat concebut "social"
assumeix condicions
jurídiques
polítiques
busca garantir drets essencials necessaris xa la vida
econòmiques
drets essencials:
assistència sanitària
educació pública
treball i vivenda dignes
seguretat social
pensions i subsideis per atur
serveis socials
accés als recursos culturals
defensa jurídica i assistència legal,etc
Estat social
objectiu
integració de les classes socials menys afavorides
distribució de la renda mitjançant els impostos i les despeses públiques
Ana Noguera i Enrique Herreras defensen
"l'economia mana, la política obeeix"
les desigualtat socioeconòmiques pugen
fa necessari un
gir copernicà
xa que regulen la producció econòmica des de la democracia
Política ha de recurar el seu paper, implica:
alliberar-se del sotmetiment al poder econòmic
controlar l'economia
salvaguardar els valors universals on amenaça per a l'universalisme
Estat democràtic i de Dret
model d'ordre per a una realitat nacional concreta
subjectes a codis i processos legals
Decisions dels distints òrgans
han d'estar guiades i regulades, x ex: constitució 78
dictadura no es pot donar un Estat de dret
decissions i accions del dictador no són consensuades
ve l'adjectiu "democràtic"
acció estatal i social es troba sustentada en la norma
Estat subordinat a l'ordre jurídic vigent
existència text constitucional
considerar un Estat democràtic i de Dret
referèndum sobra la Constitució 78
Béns polítics x presevar:
Igualtat de totes les persones davant la llei
Concebre l'individu com a subjecte bàsic de drets i llibertats
Existència d'un espai social obert (societat civil)
Governs representatius que complisquen la voluntat dels ciutadans
Ciutadania com a salvaguarda del compliment dels drets i deures
Imperi de la llei
Autonomia i divisió de poders
Delimitació inequívoca dels àmbits públic i privat
Estat democràtic
2 característiques
Algunes persones són triades xa governar
Membres d'una societat són ciurtadans de l'Estat
principis:
llibertats esencials xa tots
tots igual davant la llei
govern 3º principi de democràcia
Democràcia ha de ser,
per se
, social:
Democràcia social
fer factible la igualtat
"societat multigrups"
Democràcia política
Sense democràcia no por haver-hi llibertat
determinant i condicionant de la social
Pª socioeducatives requereixen d'un "marc" de les dos
Dewey, caracterítistiques que ha de tindre la democràcia:
Distribució generosa i equilibrada de oportunitats
Mobilitat social
Lliure circulació d'experiències i pensaments
Reconeixement recíproc dels interessos i objectius comuns
Organització social
tot educador ha de tindre
compromís amb la societat
formació cívica
millora de les condicions de vida de tothom
Dins l'acció educativa i social
transformació de
persona
context
meta de les accions socials
societat
Planificació de polítiques socials hi ha 3 nivells:
Satisfer les necessitats actuals
Respondre als requeriments de l'immdiat possible
Preparar el futur desitjable
Manuel Azaña
defensava "hagamos todos política"
pq evitarem que mos governen
Accions socials més complexes:
negociar amb una institució
oposar-se a una decisió governamental
manifestar-se
exercir el dret al vot, etc.
són manifestacions de la dimensió vertical
Accions més senzilles
triar establiment tradicional xa fer la compra
relacionar-se a través de les xarxes socials/cara a cara
dimensió horitzontal