Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
TOPIC 3SINGING & SONGS, Guru perlu mencari atau mencipta lagu-lagu…
-
-
PENGENALAN
-
Suara adalah alat muzik semula jadi dimana kanak-kanak dapat menggunakannya bagi meluahkan perasaan mereka melalui nyanyian.
-
Sejak lahir lagi kanak-kanak sudah mula terdedah kepada pelbagai versi dan gaya sesebuah lagu dinyanyikan seperti koir, solo, pop, rock opera dan pelbagai lagu budaya (pengaruh persekitaran).
SINGING WITH TODDLERS
Kanak-kanak yang sentiasa dipengaruhi persekitaran muzik mempunyai kelebihan di mana mereka cepat memahirkan diri dalam teknik menyanyikan lagu.
-
Dalam pengajaran lagu untuk kanak-kanak, guru haruslah memilih lagu yang mudah untuk dihafal oleh kanak-kanak.
-
THE YOUNG SINGING VOICE
Sesetengah kanak-kanak dapat menyanyi dan menggunakan suara nyanyian mereka sejak lahir, manakala yang lain perlu mencari suara nyanyian mereka melalui ujikaji (eksperimen vokal).
-
-
-
SINGING WITH INFANTS
-
Bayi juga akan merasakan dirinya selamat dan melahirkan perasaan percaya apabila ibu bapa, pengasuh dan penjaga sering menyanyikan lagu untuk mereka.
-
-
RHYMES, RHYTHMIC CHANTS & FINGER PLAYS
-
Apabila prestasi kanak-kanak baik, mereka menunjukkan rentak yang stabil dan memberikan pengalaman berirama yang baik.
HOW TO TEACH A SONG
Guru boleh bergantung kepada rakaman untuk mengajar lagu dan sebagai iringan atau mereka sendiri boleh menyanyi atau bermain alat muzik mengiringi lagu.
a.Kaedah keseluruhan lagu
Memperkenalkan lagu dengan menggunakan kaedah keseluruhan lagu.
Perlahan-lahan menyanyi keseluruhan lagu.
Kanak-kanak mendengar beberapa kali dan kemudian menyertai.
b.Kaedah frasa lagu
Lagu boleh diperkenalkan dengan kaedah frasa.
Kanak-kanak mendengar keseluruhan lagu kemudian mula belajar satu frasa pada satu masa.
Kelebihan kaedah frasa ialah ia membolehkan guru untuk menangkap kesilapan muzik kanak-kanak sebelum mereka teruskan perjalanan ke frasa baru.
-