Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
T11: ISU BERKAITAN DGN PENTAKSIRAN SEKOLAH RENDAH DI MALAYSIA (2) Sistem…
T11: ISU BERKAITAN DGN PENTAKSIRAN SEKOLAH RENDAH DI MALAYSIA
1) Trend semasa dlm pentaksiran di Malaysia
Menunjukkan kelamahan sistem pentaksiran.
Trend semasa:
Penekanan kpd elemen KBAT
PBS
Pentaksiran autentik
Pengenalan dan perluasa pentaksiran atas talian
Mengurangkan penekanan kpd pentaksiran sumatif, lebihkan formatif
Mengurangkan jurang perbezaan keupayaan murid Malaysia dgn negara luar
Pengenalan pentaksiran online
Berdasarkan TIMSS dan PISA, Malaysia berada di bawah daripada purata antarabangsa.
2) Sistem berorientasikan peperiksaan
Matlamat dlm proses pentaksiran hanya utk mendapatkan gred A.
Sistem peperiksaan tidak sejajar dengan FPK yg bermatlamat untuk melahirkan individu yg menyeluruh dan bersepadu.
Terlalu berorientasikan peperiksaan dimana kebolehan dan pencapaian murid hanya dpt diukur melalui ujian sumatif (UPSR, PT3, SPM).
Peperiksaan sumatif tidak sepatutnya memberi impak negatif terhadap murid. Namun peperiksaan awam yg dilaksanakan tidak menguji kesemua kemahiran yg dihasratkan dalam sistem pendidikan negara.
3) Elemen KBAT dalam Pentaksiran
Kebanyakan soalan peperiksaan hanya dijawab oleh murid menerusi ingatan fakta semata2.
Oleh itu, KPM telah mentransformasi sistem pendidikan
negara :mengurangkan bilangan soalan aneka pilihan dan menambah soalan terbuka
PBS
Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 17 Disember 2010, buat keputusan untuk memutuskan PBS sebagai Program Transformasi Pendidikan.
Tujuan PBS
Selari dengan proses pdp
Lebih berupaya untuk mengukur potensi dan pencapaian murid
Memperbaiki prestasi murid
Masalah PBS
Guru kurang pengetahuan mengenai pentaksiran
Ibu bapa tidak memahami keputusan pencapaian anaknya melalui PBS
Guru perlu memasukkan markah murid dalam sistem talian SPPBS. Sistem ini pula lambat dan sukar dicapai
Ibu bapa kurang kepercayaan terhadap PBS
PBS menjadi tambahan kepada guru
Penambahbaikan PBS
Guru tidak lagi dibebankan dengan tugas pengumpulan data dan evidens hasil kerja murid.
Guru tak lagi perlu isi data secara online.
Guru boleh mentaksir perkembangan pembelajaran murid dan merekod tahap penguasaan mengikut kesesuaian masa dan kaedah mereka sendiri.
5.Pentaksiran Autentik
Kelemahan
tak semestinya autentik
masalah penjajaran (kriteria prestasi, skala pemarkahan & rekod pentaksiran)
markah terlalu subjektif
Isu Pentaksiran Atas Talian
penipuan
komitmen dua pihak
rangkaian yang lemah
jurang teknologi
Instrumen Pentaksiran Antarabangsa
TIMSS
PISA