Topic 3

Why MNEs important?

Because they have the capacity to move technologies and ideas around the world. This gives them the potential to serve as engines of growth, Jones (1996)

Dunning (1993): Multinational enterprise is an enterprise that engage in FDI and owns and control value - adding activities in more than one country.

Some reasons why firm attempt MNEs:

  1. Low labour cost (Dunning 1993)
  1. Reduce distribution cost (Navarelti et al 2005, Needle 2010)
  1. Obtain greater efficiency (Vernon 1979)
  1. Achieve better economy of scale, or overcome trade barriers.

Hymer: 2 assumptions.

  1. There are disadvantages when operating in a foreign market and owning and controlling assets oversea.
  1. Firms must own advantages (include tangible and non-tangible) that outweigh the disadvantages.
  • There must be a net benefit, this exist within ownership

Advantages over local firms:

  • In foreign markets, local firms were assumed to process superior knowledge about the markets, resources, legal and political systems, legal and culture.

Tangible: hymer's Ownership advantages:

Technological advantage: Khi có sản phẩm mới, nó sẽ đk bảo vệ bởi bằng sáng chế sao cho đối thủ ko sao chép hoặc mua công nghệ đó. Khi công nghệ đk tiêu chuẩn hoá thì họ sẽ có lợi thế biến đổi nó (differentiate), biến nó thành lợi thế.

Managerial advantage:Lợi thế này phát sinh từ chiến lc tổ chức vượt trội hơn so vs đối thủ local, VD như kĩ năng marketing hoặc accounting methods. Lợi thế từ các nhà quản lý đk đào tạo tốt hơn. Quản lý và công nghệ là 2 yếu tố liên quan chặt chẽ vs nhau.Treece 1998 cho rằng khả năng đổi mới và tạo ra công nghệ mới phụ thuộc nhiều vào tổ chức.

Financial advantages: Multinationals có thể có quyền truy cập vào vốn rẻ hơn so vs local competitors. Do tiếp cận với thị trương ko đk đánh giá cá, hoặc cty có vốn lớn có thể vay với giá rẻ. Ngoài ra, những hạn chế về vốn có thể buộc phải divesment hoặc có những ảnh hưởng lớn đến thoả thuận trong hợp đồng kinh doanh quốc tế (Casson 1987)

Advantages due to the size of the firm: MNEs có sức mạnh vì Economies of scale (internal or external). Lợi thế chính từ R&D, marketing, finance và management functions. Mạnh hơn so vs đối thủ cạnh trạnh local.


Privilege access to raw materials: Có sự kiểm soát nghuyên liệu thô, cty ở nc đó có lợi thế kiểm soát nguồn tài nguyên của nc đó, vì sự phát triển sản phẩm đó còn có thể sử dụng ở nơi khác nữa.


Intangible advantage:

Advance managerial capabilities or systems

Particular sets of knowledge

Privilaege access to source of information

Ownership of a brand and reputation.

However ownership advantage alone does not provide a convincing explanation for MNEs. A firm could exploit these through exporting. One must look at location factors.

Ex: Apple identify which places bring higher advantages over particular value - adding activities and cordinating them

Advantages:

Tangible advantage:

  • Innovatory product
  • Innovatory Process
  • Size economies

Intangible advantages

  • Advanced managerial capabilities or system
  • Particular sets of knowledge
  • Ownership of brand and reputation.

click to edit

Hymer's locational advantages.

Tariffs and non-tariff barriers to trade: Phải có biện pháp khiến xuất khẩu trở nên khó khăn để cho cty có thể đến nc sở tại để sản xuất, nếu ko họ sẽ rút khoi nc đó


Public policy: Chính phủ có thể tìm cách thu hút các cty nc ngoài bằng cách cung cấp subsidies (trợ cấp), hoặc ngăn cản họ bằng cách hạn chết hoặc cấm cty nc ngoài tham gia vào ngành công nghiệp địa phương

Physical infrastructure, educational facilities and legal framework: có thể khiến nó trở thành địa điểm hấp dẫn cho các nhà đầu tư nước ngoài.

Nature of the host country market Size and income level of a market, its growth and stage of development are important considerations.

Đôi khi một quốc gia sở tại cụ thể có thể là một địa điểm hấp dẫn vì là thành viên của một khu vực thương mại tự do rộng lớn hơn hoặc khối kinh tế khu vực.

Difference in labour cost: Labour cost form a significant proportion of total production cost. There might be an incentive to transfer production to lower wage economies.

Some MNEs process the rise characteristics which make them ripe to take the step to more across international boundaries. MNEs may for example, have sufficient financial resources or may have become marute enough to act on a larger scale. MNEs maybe either natural resources seeker as market seekers or efficiency seekers or innovation seekers.

OLI framework Dunning 1979

Ownership: The resources of the company transferable across boarders affect enable the company to obtain competitive advantages absolute (hymer, five advantages)

Location:

Markets: Dunning argues that MNEs will seek to establish themselves close to the markets they are tapping, especially if these market are sizeable such as China and India.

Institution: The local framework which encourages MNEs to set in that location, the policy is stable and transparent.

Resource endorsement:

Agglomeration: The clusters (When the firms grow together in the same location, and all in the same type of business) (Raw material, human resources)

Internalisation advantages (cost benefit analysis)

Asset specific: Can the assets that we have produce only one good, or they verify and therefore will allow the company enjoy economies of scopes?

Information asymmetry: Information asymmetry happens when information is not really shared by all employees in the industry. This is important when the specific knowledge is the actual

Criticism of OLI Framework

(Add on) Cantwell (1989) Showed that multinational were attracted to the technology capabilities of host countrues. It was from perspective, the pull of location - specific country capabilities that attracted multinational, rather than the desire to exploit an advantage.

Also, since in recent years, FDI and development of MNEs has happened mostly between developed countries, this provides to the relative important of ownership advantage rather than internalisation advantage.