Please enable JavaScript.
Coggle requires JavaScript to display documents.
TEMPI VERBALI INGLESI 1 - Coggle Diagram
TEMPI VERBALI INGLESI 1
PRESENT
CONTINUOS
FORME
NEGATIVA
SOGGETTO+ VERBO NOT BE+ FORMA ING
INTERROGATIVA
VERBO BE+ SOGGETTO+ FORMA ING
AFFERMATIVA
SOGGETTO+ VERBO BE+ FORMA ING
RISPOSTE BREVI
YES+ SOGGETTO+ BE
NO+ SOGGETTO+ NOT BE
PARTICOLARITA'
CON LA C FINALE + K+ ING
TRAFFIC--> TRAFFICKING
RADDOPPIA CONSONANTE FINALE CON MONOSILLABI PRECEDUTI DA VOCALE
STOP--> STOPPING
LA E ALLA FINE CADE
ARRIVE--> ARRIVING
RADDOPPIANO LA CONSONANTE FINALE QUANDO L'ACCENTO CADE SULL'ULTIMA SILLABA
BEGIN--> BEGINNING
L PRECEDUTA DA UNA VOCALE SI RADDOPPIA
TRAVEL-->TRAVELLING
Y MANTENUTA
STUDY--> STUDYING
IE si cambia in Y E SI AGGIUNGE ING
DIE--> DYING
usata con
ESPRESSIONI DI TEMPO
AT PRESENT: ATTUALMENTE
THESE DAYS: IN QUESTI GIORNI
AT THE MOMENT: AL MOMENTO
TODAY: OGGI
NOW: ORA
SI USA PER
ESPRIMERE CONTEMPORANEITA'
(Susan is living at Paul's house)
DESCRIVERE ILLUSTRAZIONI E FOTOGRAFIE
(In this picture the boy is swimming and the gilrs is sunbathing)
AZIONI IN CORSO DI SVOLGIMENTO
(Mary is studying at the moment)
AZIONE RIPETUTA E IRRITANTE con always
(You're always complanning)
QUESTION TAGS
AFFERMATIVA
They are swimming,
ISN'T/AREN'T they?
NEGATIVA
They aren't swimming,
ARE/IS they?
SO/NETHER, NOR
I'm studying.
SO AM I
I'm not studying.
NEITHER NOR AM I
SIMPLE
FORME
NEGATIVA
DON'T/ DOESN'T (per la 3^ PERSONSA)+ FORMA BASE DEL VERBO
INTERROGATIVA
DO/ DOES (per la 3^ PERSONA) + FORMA BASE
AFFERMATIVA
FORMA BASE +S per la 3^ PERSONA
RISPOSTE BREVI
YES+ SOGGETTO+ DO/DOES+ FORMA BASE
NO+ SOGGETTO+ DON'/DOESN'T (3^PERSONA)+ FORMA BASE
QUESTION TAGS
AFFERMATIVA
They work in London,
DON'T/DOESN'T they?
NEGATIVA
She doesn't live in London,
DO/DOESN'T she?
SO/NETHER, NOR
I work in London,
SO+ DO/DOES+ SOGGETTO
I don't work in Dublin,
NEITHER/NOR + DO/DOES +SOGGETTO
SI USA PER
AZIONI ABITUALI E RICORRENTI
(She usually gets up at seven o' clock)
AFFERMAZIONI GENERALI
(I like music)
VERITA' SCIENTIFICHE
(The sun rises in the east)
PRESENTE NARRATIVO PER RACCONTARE STORIE O BARZELLETTE
(Finally they fall in love and get married)
ORARI FISSI DEI MEZZI DI TRASPORTO
(The train to London leaves at 7.30)
DARE SUGGERIMENTI O CONSIGLI
(Why don't you put on a pullover)
PARTICOLARITA'
verbi che terminano in
-SS -SH -CH -O -X -Y PRECEDUTA DA CONSONANTE
+ ES- IES
usata con
ESPRESSIONI DI FREQUENZA
ONCE/TWICE A DAY, WEEK, MONTH
THREE TIMES A DAY...
EVERY DAY
MANY TIMES
SEVERAL TIMES
AVVERBI DI FREQUENZA
OFTEN (60%)
SOMETIMES (40%)
USUALLY/GENERALLY (80%)
SELDOM/RARELY (20%)
ALWAYS (100%)
HARDLY EVER (10%)
FRASE AFFERMATIVA
NEVER (0%)
PRIMA DEL VERBO PRINCIPALE E DOPO IL VERBO BE
HAVE GOT
QUESTION TAGS
NEGATIVA
She hasn't got a sister,
HAS/HAVE+SOGGETTO?
AFFERMATIVA
She has got a sister,
HASN'T/HAVEN'T+ SOGGETTO?
SO/NETHER, NOR
I've got a smartphone.
SO+HAS/HAVE+ SOGGETTO
I've got got a smartphone,
NEITHER/NOR+HAS/HAVE+ SOGGETTO
FORME
NEGATIVA
I/YOU/WE/THEY+
HAVEN'T GOT
3^ PERSONA+
HASN'T GOT
INTERROGATIVA
HAVE
+ I/YOU/WE/THEY+
GOT
HAS
+ 3^ PERSONA+
GOT
AFFERMATIVA
I/YOU/WE/THEY+
HAVE GOT
3^ PERSONA+
HAS GOT
RISPOSTE BREVI
YES, SOGGETTO+
HAVE/HAS
NO,SOGGETTO+
HAVEN'T/HASN'T
SI USA PER ESPRIMERE
RELAZIONE
(She has got a brother)
ASPETTO FISICO
(You've got wonderful eyes)
POSSESSO
(I've got a gold watch)
CON MALATTIE E MALESSERI
VERBI MODALI
DOVERE
VOLERE
POTERE
CAN
SI USA PER
ESPRIMERE POSSIBILITA'
(Skiing can be dangerous)
FARE RICHIESTE
(Can you open window, please?)
CAPACITA'/ABILITA'
(She can swim very well)
RIFIUTARE IL PERMESSO
(Can I use your car this evening)
INCREDULITA'
(That man can't be Mr Brown)
FORME
NEGATIVA
SOGGETTO+ CAN'T +FORMA BASE DEL VERBO
INTERROGATIVA
CAN+SOGGETTO+ FORMA BASE DEL VERBO
AFFERMATIVA
SOGGETTO+ CAN+ FORMA BASE DEL VERBO
RISPOSTE BREVI
YES+ SOGGETTO+ CAN
NO+ SOGGETTO+ CAN'T
QUESTION TAGS
AFFERMATIVA
She can surf on the Net,
CAN'T she?
NEGATIVA
She can't surf on the Net,
CAN she?
SO/NETHER, NOR
I can play the piano,
SO AM I
I can't play the piano,
NEITHER/NOR AM I
MAY
SI USA PER
PROBABILITA' NEL PRESENTE O NEL FUTURO
(Jhon may arrive late)
INDICARE IL PERMESSO
(Only authorized personnel may use this exit)
PROBABILITA' NEGATIVA
(He may not win again)
PROIBIZIONE/MANCANZA DI PERMESSO
(Students may not park their bikes here)
CARATTERITSTICHE
SEGUITI DALL'INFINITO SENZA TO
NON PRENDONO LA S
VERBI DI STATO
LA FORMA PROGRESSIVA INDICA SEMPRE UN'ATTIVITA', UN PROCESSO IN CORSO DI SVOLGIMENTO E SI USA SOLO CON VERBI CHE ESPRIMONO AZIONI
EMOZIONI E SENTIMENTI
LOVE,LIKE, DISLIKE,HATE, PREFER, WISH, WANT, NEED
PROCESSO O REALIZZAZIONE
HAVE, POSSESS, BELONG TO, OWN
CARATTERISTICHE
APPEAR, SEEM, BE, LOOK, CONSIST, DEPEND, MEAN, COST, WEIGH
OPINIONE, PENSIERO, ATTIVITA' MENTALE
BELIEVE, KNOW, THINK, UNDERSTAND,REMEMBER, SUPPOSE, IMAGINE, REALISE
PERCEZIONE INVOLONTARIA
SEE, HEAR, SMELL, TASTE, SOUND, FEEL
ING
E
INFITO
can't stand
NON SOPPORTARE
agree
ESSERE D'ACCORDO
consider
RITENERE
don't mind
NON IMPORTA
enjoy
GODERE
hate
ODIARE
like
PIACE
love
AMARE
miss
PERDERE
prefer
PREFERIRE
spend time
TRASCORRERE IL TEMPO
can't afford
NON POSSO PERMETTERMI
choose
SCEGLIERE
decide
DECIDERE
hope
SPERARE
manage
RIUSCIRE
need
BISOGNO
pretend
FINGERE
refuse
RIFIUTARE
want
VOLERE
would like
PIACEREBBE
would prefer
PREFERIREBBE
PAST
CONTINUOS
FORME
NEGATIVA
SOGGETTO+ WASN'T/WEREN'T + FORMA ING
INTERROGATIVA
WAS/WERE + SOGGETTO+ FORMA ING
AFFERMATIVA
SOGGETTO+ WAS/WERE + FORMA ING
RISPOSTE BREVI
NO+ SOGGETTO+ WASN'/WEREN'T
YES+ SOGGETTO+ WAS/WERE
QUESTION TAGS
He wasn't crossing the street,
WAS/WERE SOGGETTO?
He was crossing the street,
WASN'T/WEREN'T SOGGETTO?
SO/NEITHER
I wasn't sleeping at 10.30,
NEITHER/NOR+ WAS/WERE+ SOGGETTO
I was sleeping at 10.30,
SO+WAS/WERE+SOGGETTO
ESPRESSIONI DI TEMPO
WHILE & AS: MENTRE
SI USA PER
PARLARE DI UN'AZIONE CHE ERA IN CORSO DI SVOLGIMENTO IN UN MOMENTO DEL PASSATO
Yesterday at 12 o'clock I was having lunch
SOLO CON I VERBI DI AZIONE
UN'AZIONE LUNGA INTERROTTA DA UNA BREVE
I was leaving the party when John arrived
SIMPLE (BE)
FORME
AFFERMATIVA
SOGGETTO+ WAS/WERE
NEGATIVA
SOGGETTO+ WASN'T/WEREN'T
INTERROGATIVA
WAS/WERE SOGGETTO
RISPOSTE BREVI
NO, SOGGETTO+ WASN'T/WEREN'T
YES, SOGGETTO+ WAS/WERE
SO/NEITHER
We weren't at home last night,
NEITHER/NOT+ WAS/WERE+ SOGGETTO
I was at home last night,
SO+ WAS/WERE+ SOGGETTO
QUESTION TAGS
It was a good film,
WASN'T/WEREN'T+ SOGGETTO
It wasn't a good film,
WAS/WERE+ SOGGETTO
SI USA PER
SITUAZIONI RIFERITE AD UN TEMPO DETERMINATO DEL PASSATO E TRASCORSO
We were at the theatre last night
PARLARE DELLA NASCITA
(I was born in London)
ACCOMPAGNATO DA ESPRESSIONI DI TEMPO COME
THE DAY BEFORE YESTERDAY
LAST
YESTERDAY
A FEW YEARS AGO
IN NOVEMBER, IN 2000, ON MONDAY
HAVE
QUESTION TAGS
NEGATIVA
She didn't have a big breakfast this morning,
DID+ SOGGETTO?
AFFERMATIVA
She had a breakfast this morning,
DIDN'T+SOGGETTO?
SO/NETHER, NOR
I had a big breakfast this morning.
SO+DIDN'T+SOGGETTO
I didn't have a big breakfast this morning.
NEITHER/NOR+DID+SOGGETTO
FORME
NEGATIVA
SOGGETTO+ DIDN'T HAVE
INTERROGATIVA
DID+ SOGGETTO+ HAVE
?
AFFERMATIVA
SOGGETTO+HAD
RISPOSTE BREVI
NO, SOGGETTO+ DIDN'T
YES, SOGGETTO+DID
VERBI IRREGOLARI
QUESTION TAGS
They stayed at a hotel,
DIDN'T+ SOGGETTO
They didn't stay at a hotel,
DID+SOGGETTO
SO/NEITHER
I phoned Sue.
SO+DID+SOGGETTO
I didn't phone Sue.
NEITHER/NOR+ DID+SOGGETTO
FORME
NEGATIVA
SOGGETTO+ DIDN'T+ FORMA BASE
INTERROGATIVA
DID+ SOGGETTO+ FOMA BASE?
AFFERMATIVA
SOGGETTO+ FORMA BASE+ ED
RISPOSTE BREVI
YES,SOGGETTO+ DID
NO,SOGGETTO+ DIDIN'T
SI USA PER
AZIONI O EVENTI AVVENUTI E CONCLUSI
(They had an accident two months ago)
ABITUDINI DEL PASSATO
(When I was a child I ate a lot of)
ABITUDINI DEL PASSATO USED TO+FORMA BASE DEL VERBO
(When I was a child I used to eat a lot of)
ESPRESSIONI DI TEMPO COME
AT THE AGE OF
WHEN I WAS A CHILD
WHEN I WAS BORN
PARTICOLARITA'
VERBI TERMINANTI IN E SI AGGIUNGE D
ARRIVE-->ARRIVED
Y PRECEDUTA DA CONSONANTE+ IED
STUDY-->STUDIED
TERMINANTI IN L PRECEDUTA DA VOCALE RADDOPPIA LA L
TRAVEL--> TRAVELLED
VERBI MONOSILLABICI CON UNA SOLA CONSONANTE RADDOPPIANO LA CONSONANTE
STOP-->STOPPED
VERBI BISILLABICI TERMINANTI DA CONSONANTE
ADMIT-->ADMITTED
PRESENT PERFECT
SIMPLE
SI USA PER
PARLARE DI UN'AZIONE IN UN TEMPO NON ANCORA CONCLUSO
CON ESPRESSIONI COME
:
TODAY, THIS MORNING,THIS AFTERNOON, THIS WEEK, THIS MONTH, THIS YEAR
ESPRIME LA DURATA DI UN'AZIONE INIZIATA NEL PASSATO E NON ANCORA CONCLUSA
PARLARE DI UN'AZIONE VERIFICATASI IN UN TEMPO INDETERMINATO DEL PASSATO
CON ESPRESSIONI DI FREQUENZA
:
TWICE, MANY TIMES, SEVERAL TIMES (fine della frase)
CON AVVERB
I:
YET(ANCORA), ALMOST/NEARLY (QUASI), JUST (APPENA), ALREADY (GIA')
[prima del pp]
CON AVVERBI DI FREQUENZA:
EVER,NEVER,SELDOM,OFTEN,ALWAYS
CON AVVERBI ED ESPRESSIONI DI TEMPO
:
SO FAR/UP TO NOW (FINO AD ORA), LATELY (ULTIMAMENTE), RECENTLY (RECENTEMENTE), IN THE LAST FEW DAYS, BEFORE
SENZA ESPRESSIONI DI TEMPO
QUANDO LA FRASE INIZIA CON: IT'S THE FIRST, SECOND TIME
DOPO UN SUPERLATIVO
FORME
NEGATIVA
SOGGETTO+ HAVEN'T/HASN'T+ PARTICIPIO PASSATO
INTERROGATIVA
HAVE/HAS+ SOGGETTO+ PARTICIPIO PASSATO?
AFFERMATIVA
SOGGETTO+ HAVE/HAS+ PARTICIPIO PASSATO
RISPOSTE BREVI
YES+ SOGGETTO+ HAVE/HAS
NO+ SOGGETTO+ HAVEN'T/HASN'T
QUESTION TAGS
NEGATIVA
She hasn't booked the tickets yet,
HAVE/HAS+SOGGETTO?
AFFERMATIVA
You've turned off the light,
HAVEN'T/HASN'T+ SOGGETTO?
SO/NETHER, NOR
I've visited the new museum twice,
SO+ HAVE/HAS+ SOGGETTO
I haven't visited the new museum,
NEITHER/NOR+ HAVE/HAS+ SOGGETTO